15 лютого 2015 р.

Чи відбувається оцінювання за програмою «Шлях до успіху»?

Автор: Ніна Петрівна Дементієвська


Як формуюче оцінювання допомагає
формувати і оцінювати навички 21 століття


Чи відбувається оцінювання за програмою «Шлях до успіху»? Так, обов’язково. Тільки оцінювання не в традиційному  розумінні, як виставлення оцінок, а оцінювання в розумінні вимірювання і діагностики набутих учнями вмінь і навичок.

 Основні педагогічні цілі в  програмі Intel «Шлях до успіху» - розвиток в учнів критичного мислення, співробітництва і навичок роботи на комп’ютері.  Ці навички обрані не випадково, саме вони є провідними серед навичок, які будуть потрібні для життя молодої людини в 21 сторіччі за оцінкою Міжнародного Проекту  ATC21S (http://atc21s.org). На тренінгу для викладачів майбутні фасилітатори курсу навчаються, як формувати в учнів саме ці навички за не традиційною педагогічною технологією, коли учні, працюючи у постійних парах та малих групах, самостійно ідентифікують проблеми, визначають можливі шлях їх вирішення, планують і виконують проекти з вирішення проблем.  
         Навчальний курс за програмою призначений для роботи з учнями основної школи загальноосвітніх навчальних закладів за рахунок варіативної частини навчальних планів (факультативи, курси за вибором, спецкурси). Можливе впровадження програми за рахунок годин, відведених в школі на гурткову роботу, а також для занять під час навчальної практики. Виставлення учням оцінок
не є необхідним, проте, для того, щоб визначити, що фасилітатори насправді формують в учнів навички критичного мислення, співпраці та  навички роботи за комп’ютером,  все ж важливо розуміти, як відбувається оцінювання рівня сформованості зазначених навичок.  Навчальні курси і педагогічна технологія викладання побудовані так, що фасилітатори впродовж всього навчання учнів здійснюють формуюче оцінювання, 
новий сучасний вид оцінювання, взятий на озброєння сучасними педагогами світу. На відміну від оцінювання при традиційному навчанні учнів, що здебільшого визначає рівень навчальних досягнень учнів, таке постійне оцінювання, починається з попереднього оцінювання знань та вмінь учнів на початку роботи учнів над темою і продовжується впродовж всього вивчення теми. Головною метою такого формуючого оцінювання на відміну від традиційного є не тільки діагностика рівня знань та опанованих умінь та навичок, а й досягнення інших цілей, які наведені в наступній таблиці:
Види формуючого оцінювання
Цілі оцінювання
Вхідне, попереднє оцінювання

Поточне оцінювання
1.Визначення навчальних потреб учнів
2. Спонукання учнів до самоспрямування у навчанні та співробітництва
3. Відслідковування прогресу в навчанні учнів
4. Перевірка розуміння учнями особливостей власного мислення та спонукання їх до самопізнання
Підсумкове оцінювання
5. Перевірка рівня здобутих учнями знань та отриманих навичок
 Розглянемо, як всі ці п’ять цілей  досягаються в програмі «Шлях до успіху».
            На початку роботи учнів з новою комп’ютерною програмою в курсі «Комп’ютерні технології для місцевої спільноти» передбачений етап самостійної роботи, який має на меті визначення початкових вмінь учнів та їх навчальних потреб. Учням пропонується зробити самостійно нескладні дії в новій програмі (намалювати  коло, написати своє ім’я тощо), експериментуючи, знаходячи інтуїтивно способи виконання дій в новому середовищі. Вчитель в цей час проводить спостереження, робить власні нотатки, відмічаючи,  хто з учнів вже знайомий з комп’ютерною програмою, щоб запропонувати йому виконання додаткових завдань та виконання ролі консультантів для надання допомоги іншим учням, а також визначає учнів, яким потрібна допомога. Для досягнення цієї першої мети формуючого оцінювання фасилітатори  на початку кожного заняття в інших курсах програми обов’язково проводить невелике вступне обговорення теми заняття, з’ясовуючи, що учні вже знають  до початку вивчення теми, що вміють (наприклад, про поштову марку, про роботу вчителя, фермера, про те, хто такі підприємці). 
Спонукання учнів до самоспрямування у навчанні та співробітництва відбувається в кожному курсі, де для цього учні за технологією завжди працюють в парах та/або в малих групах. Вчитель спостерігає за співробітництвом учнів, коригує їх співпрацю, використовуючи превентивні та скеровуючі навички фасилітації.   Наприклад, таким цілям слугують правила роботи на заняттях, які виробляють самі  і яким слідують учні.
            З метою відслідковування учнями власного прогресу у навчанні в посібнику наведені покрокові інструкції щодо виконання завдань. На початку учнівських посібників наведена таблиця з оцінювання їх роботи, яка слугує і формою оцінювання. В ній вказані якісні дескриптори (описи) основних критеріїв виконання роботи для чотирьох рівнів її виконання, які відповідають загальноприйнятим в Україні рівням: початковий, середній, достатній і високий. Учні впродовж виконання роботи можуть відслідковувати свій прогрес у навчанні, визначати, на який саме рівень вони виконують кожне  завдання.
Важливим при виконанні учнями роботи є етап «Перевіряємо», під час якого учні самостійно перевіряють, оцінюють, чи відповідає їх робота встановленим критеріям. Важливо що, після самоперевірки учням пропонується вдосконалити, доробити свою роботу, якщо перевірка показала, що певні головні елементи пропущені, або виконанні не вірно. Зазвичай при традиційному викладанні після завершення роботи учням виставляється оцінка, констатується факт його наявних на цей момент знань чи вмінь, і учні не повертаються більше до виконаної роботи.
На наступних етапах відбувається перевірка розуміння учнями особливостей власногонавчання, порівняння себе і своєї роботи з іншими. Учні переглядають виконану іншими  однолітками роботу і оцінюють її, як доброзичливі критики. Зазвичай він проводиться у формі «вернісажу», коли учні ходять по класу і обговорюють роботи інших учнів, ставлячи запитання, уточнюючи деталі. Цей етап разом з важливим заключним обговоренням виконаних робіт є  рефлексією процесу навчання. Таке обговорення допомагає учням активно розмірковувати про різні способи вирішення проблем.Таким чином акцент робиться на сильні сторони діяльності учнів, аналізується їх спосіб виконання завдання, особливості їх власного мислення, діяльності, індивідуального навчального стилю.
Етап виконання і захисту учнями проектів є елементом підсумкового оцінювання, де здійснюєтьсяперевірка рівня здобутих учнями знань та отриманих навичок.  Як і при виконанні комп’ютерних робіт в першій частині курсу, учні планують, виконують і перевіряють свої дії та роботу за наданими на початку роботи над проектами критеріями.  Наприкінці кожного заняття з виконання проектів в спільному колі кожна група розказує, що запланували, хто, що встиг зробити, які проблеми виникли, як їх намагались вирішити.
Після завершення проекту учні створюють мультимедійну презентацію для представлення своєї роботи і результатів проекту членам місцевої громади: учням, вчителям, адміністрації школи. Для само і взаємооцінювання учні використовують оціночну таблицю презентації, яка одночасно слугує і орієнтовною схемою їх дій.  Ця таблиця міститься в додатках методичного посібника. 
Підсумкове оцінювання здійснюється під час презентування учнями своєї роботи, коли інші учні і члени місцевої спільноти надають свої коментарі щодо виконаної роботи за наперед відомими всім учням критеріями. Саме на цьому етапі деякі фасилітатори використовують крім неформального оцінювання і виставлення підсумкових оцінок.
В програмі «Шлях до успіху» група спеціалістів з моніторингу, відібрана на конкурсній основі,  за спеціальними методиками відслідковує, як саме формуються основні навички 21 століття в учнів при дотриманні фасилітаторами програми запропонованої педагогічної технології. Саме тому, що ця технологія при неухильному її виконанні слугує досягненню всіх цілей, передбачених програмою, ведеться такий постійний моніторинг. Відстежується і оцінюється процес викладання, проводиться опитування і  анкетування фасилітаторів та учнів, проводиться аналіз продуктів діяльності – комп’ютерних робіт і результатів проектів.  Досвідчені спеціалісти з моніторингу виконують ще одну роль – вони надають кваліфіковані поради фасилітаторам щодо дотримання педагогічної технології .
 Діаграма 1. Зміна вмінь та навичок учнів відповідно до трьох головних цілей навчання за програмою «Шлях до успіху»
За результатами анкетування фасилітатори відзначають суттєве підвищення рівня володіння учнями комп’ютером, покращення навичок критичного мислення та вирішення проблем, удосконалення вміння співробітничати із однолітками (Діаграма 1).





Немає коментарів:

Дописати коментар